9 million bicycles in Beijing

31 oktober 2012 - Beijing, China

Ni hao!
Het is alweer een tijdje geleden, maar we leven nog. Er is in korte tijd al veel gebeurd. Een week geleden werden we nog wakker in een gertent in Mongolië en nu voelen we ons al helemaal thuis in ons hostel in Beijing.

Mongolië was heel bijzonder (nooit geweten dat er kamelen leefden!). En wie had nou verwacht dat Hannah, Yayla en Rosa nog eens paard zouden rijden en nog zouden blijven zitten ook. Niet dat we ze volledig onder controle hadden ( hoe hard we ook 'zhu' riepen en met ons hielen probeerden de paarden aan te sporen, ze deden toch voornamelijk waar ze zelf zin in hadden). De autorit naar de traditionele Mongoolse gertent was een attractie op zich. De goliath is er niks bij. Dachten op een gegeven moment dat de weg doodliep bij een rivier, bleken wij er mooi naast te zitten. We konden er niet overheen, we konden er niet onderdoor, we moesten er dwars doorheen! Verder hebben we de Mongoolse geschiedenis nog leren kennen in het national museum of mongolia in Ulan Bator. Toen was het tijd voor ons laatste treintraject vanaf UB naar Beijing.

In Beijing aangekomen verliep alles gesmeerd. Eerste avond al een leuk hostel gevonden voor de nachten daarna (voor de eerste nacht hadden we al een hotel geboekt) en heerlijk gegeten. Zoals een echte inwoner van Beijing betaamt, hebben we de stad per fiets verkend. De sfeer in de stad is gezellig en de mensen zijn over het algemeen heel vriendelijk. Je zou verwachten dat ze in zo'n wereldstad wel gewend zijn aan westerse toeristen, maar toch is er al meerdere keren aan ons gevraagd om met iemand op de foto te gaan of worden we achter onze rug om als celebrities vastgelegd.
Waar we meer rust vonden was op de Chinese muur. We hadden een tour geboekt via ons hostel, en die bracht ons gelukkig naar een deel van de muur waar weinig toeristen komen. Na een pittige klim hadden we het prachtige uitzicht dan ook zo goed als voor onszelf. Het was zwaarder dan verwacht, maar het was het zeker waard!

Net als bij de Russen hebben we ook bij de Chinezen al enkele rare gewoontes opgemerkt. Zo plassen en poepen kinderen gewoon op straat (kleine kinderen hebben zelfs een gat bij hun kont en kruis om gemakkelijk op elk moment hun behoeftes te kunnen doen). We hadden er wel al over gehoord, maar ongeneneerd op de grond spugen is hier heel gebruikelijk, zelfs op de grond van een restaurant. Bij het binnenkomen in een restaurant blijft de bediening vanaf het moment dat je de kaart krijgt totdat je bestelt aan je tafel staan, rustig bedenken wat je wilt eten is er dus niet bij. Ook lijkt tegen elkaar schreeuwen, ook al staan ze een meter van elkaar af, tot de gewoontes te behoren.

We hebben nog een paar dingen te bezichtigen in Beijing en dan gaat maandag ons avontuur verder,

Liefs van ons drieën.

1. Tike:
    31 oktober 2012
    He dames, mooi verslag weer. Leuk dat jullie door Bejing gefietst hebben, dat van die poep/pies gaten bij kinderen had ik wel eens op foto's gezien, maar op een of andere manier verwacht je dat toch niet in een grote stad. Ben benieuwd hoe de reis verder gaat, wat zijn jullie plannen?
  2. Tilly van Wijk:
    1 november 2012
    Dag allemaal, Ik word steeds nieuwsgieriger naar al jullie foto's door deze verslagen.Paardrijden,een traditionele
    gertent, dwars door een rivier trekken. Spannende avonturen.
    Leuk weer om jullie te kunnen volgen !! Ben benieuwd naar het volgende verslag !!
  3. Manuella:
    1 november 2012
    Zo ... klinkt allemaal weer geweldig! Echt leuk om weer een verhaal te lezen!

Ps. het zal wel stinken daar!

Veel plezier meiden! Geniet er nog maar lkkr van! Xx manuella
  4. Bertie:
    2 november 2012
    Hoi Rosa, Hannah en Yayla.

Wat ontzettend leuk om op deze manier jullie te kunnen volgen op jullie reis. Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. En wat een mooie foto's. Het plezier spat eraf. Geniet van het vervolg!! Ik kijk uit naar een volgend reisverslag.

Liefs van Bertie.
  5. Willie:
    2 november 2012
    Dag wereldreizigers, wat een mooie, echt sterke verhalen weer. Maar monopoly, fietsen en Heineken(?) zijn overal. Eten ziet er ook bijzonder en lekker uit. Is op zich al een avontuur.
    Hannah dikke zoen voor je verjaardag. Jij verjaart in Beijing, Yayla ergens in Rusland, oh waar Rosa? Geniet vooral van waar je nu bent. Liefs
  6. Herman en leida:
    3 november 2012
    Rosa, Yayla en Hanah, de paarden in Mongolie zijn net zo eigenwijs als de paarden in Drenthe voor de huifkar! 3 Mooie meiden waar het plezier vanaf straalt: dat is vast de reden van het fotograferen! We zijn al weer erg benieuwd naar de volgende avonturen. Liefs van ons.
  7. Willy:
    5 november 2012
    Hoi dames,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, wat een belevenissen ik ben heel trots op jullie
    Geniet ervan.

Dikke kus will
  8. Willie:
    9 november 2012
    Mooie foto's hoor! En wat een variatie!
  9. Tilly van Wijk:
    11 november 2012
    Vandaag weer eens even alle foto's bekeken. Wat maken jullie veel mee. Geweldig.Wij waren het weekend in Amsterdam en dus een beetje dichterbij jullie ,tenminste bij jullie familie. We zagen Tike en Faas even en logeerden bij Henk en Willie. Hééél gezellig !! En wat een trotse vaders en moeders op hun dochters!!Heel erg veel plezier nog .
  10. Kees en Marianne:
    17 november 2012
    Hallo dames, net jullie foto's allemaal bekeken! Ziet er allemaal prachtig, spannend en heel gezellig uit! Wat zitten jullie nu? Wel je jullie verhalen blijven vertellen! Have fun! Kees & Marianne
  11. Kees en Marianne:
    17 november 2012
    Foutloos schrijven lijkt ook een vak....