Het begin van het einde

23 december 2012 - Hanoi, Vietnam

Vorige keer schreven we met Sinterklaas, nu staat de kerstman alweer voor de deur. Ondertussen hebben wij al veel meegemaakt.

Vanuit Kunming gingen we met de bus naar de rijstterrassen in YuanYang. Daar stonden we om 6 uur 's ochtends op om de zonsopgang te bekijken, maar we kregen niks te zien. Een dichte mist beperkte ons zicht tot 3 meter. We besloten toch een wandeling te maken en deze werd, toen we via een smal zijpaadje midden tussen de terrassen stonden, met een indrukwekkend uitzicht beloond. Af en toe kwam de mist weer opzetten, maar was ook weer snel verdwenen. De rijstvelden in de zon met op de achtergrond bergen verhult in de mist leverden dan ook mooie foto's op.

Opgelucht dat we toch nog de rijstterrassen goed hadden kunnen zien namen we de bus naar JingHong. Dit kon echter niet in een keer, we moesten maar liefst twee keer overstappen. Een echte lunch hadden we niet gehad, dus prezen we onszelf gelukkig toen aan het eind van de eerste busrit een vrouwtje bananen kwam verkopen (bananen zijn hier klein en heel erg lekker). We vroegen om drie bananen, maar miscommunicatie ligt altijd op de loer wanneer je elkaars taal niet spreekt en zo eindigden wij met een tros van 20 bananen. Daar kwamen we de dag dus wel mee door. Het was een lange reis, maar liefst twee dagen, maar een hele mooie. Misschien was de busrit zelf nog wel mooier en spannender dan JingHong zelf, waar de relaxte sfeer, het lekkere weer en het lekkere eten de hoogtepunten waren.

Daarna vervolgden we onze weg naar... Laos! Aangezien we van zo veel mensen hoorden dat Laos echt de moeite waard was, besloten we, hoewel het niet in ons originele plan zat, ook dit land nog even mee te pakken. En het was zeker de moeite waard. De eerste plaats waar we waren was Luang Nam Tha, waar we een twee daagse trek door de jungle deden. We aten met ons handen, wasten ons in de rivier en overnachtten in een heel afgelegen en primitief Hmong dorpje, waar ze in de ochtend een kip slachtten die wij tijdens de lunch aten. Vanaf Luang Nam Tha gingen we per minivan naar Luang Prabang. Op de nightmarket waren heel veel leuke dingen te koop. We waren daar dan ook vaak te vinden. Verder de prachtige Kuang Si watervallen bezocht, waar we ook een duik in het water namen. De volgende dag was Rosa's verjaardag! En het werd een wel heel speciale verjaardag. Kayakken en olifantrijden doe je namelijk meestal niet in hartje december. Hannah's olifant was, hoe kan het ook anders, de wildste. De acrobaat kwam in Hannah naar boven toen ze met een achterover koprol over de kont van de olifant het water in rolde. Heel prettig als diezelfde olifant net zijn behoeftes in het water heeft gedaan (FYI: olifantendrollen blijven drijven). Verder huurden we fietsen, spraken we met monniken in de bibliotheek en bowlden we met Laonezen. Al met al zijn we erg blij met onze detour naar Laos.

Nu is het dan eindelijk tijd voor Vietnam, ons laatste hoodstuk van ons reisverhaal. Met een omweg via Phonsavan, waar we de 'plain of jars' bezochten, eindigden we vanmorgen om 6 uur 's ochtends in Hanoi. Kerst vieren we hier, daarna een drie daagse trip naar Ha Long Bay en met nieuwjaar hopen we in Hoi An te zijn.

Fijne feestdagen!

Liefs

1. Bertie:
    23 december 2012
    He Rosa, nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Mooi cadeau, zo'n olifantentour.
    Wat hebben jullie inmiddels veel gezien en meegemaakt, zelfs naar Laos. Zijn jullie nog niet "indrukkenmoe"?
    Ik in ieder geval nog niet, ik vind het zo leuk om jullie te kunnen volgen en de foto's te kunnen bekijken.
    Geniet er nog even van, want ik begrijp, dat het einde van jullie reis in zicht komt??
    Groetjes, Bertie.
  2. Herman en leida:
    24 december 2012
    Als we jullie berichten zo lezen en de foto's bekijken is het alsof jullie nooit anders gedaan hebben dan verre, vreemde landen bezoeken. Fantastisch! We zijn ook weer erg benieuwd naar jullie ervaringen tijdens de komende feestdagen en de jaarwisseling!!
    Hartelijke groet, Herman en Leida
  3. Willie:
    24 december 2012
    Hoi dames, jullie ook hele fijne feestdagen! Zal best wel lukken toch? Bij de kerstboom in een luchtig jurkje en oud/nieuw aan een bounty strand? Het laatste deel klinkt een beetje dramatisch, maar jullie hebben nog 5 weken! Geniet ervan. Liefs
  4. Servaas:
    25 december 2012
    Gelukkige kerst in Hannoi, de stad die Nixon op kerstavond 1972 liet bombarderen en waar de (niet christelijke) jongeren, verkleed als kerstman op scooters toeterend door de stad crossen. Wat is jullie ervaring?
  5. Tike:
    25 december 2012
    He dames, fijne kerst daar in Vietnam. Het begin vanhet einde klinkt wel erg dramatisch, jullie hebben nog vijf weken. Ik wil best vijf weken naar Vietnam, lijkt met het einde!